-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46624 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:52

منظور از عهد با خالق كه در قرآن آمده مانند آنان كه عهد خود را شكستند چيست؟

بعضي گفتهاند عهد خدا همان است كه در عالم ذر بين پروردگار و بني آدم واقع شده است. خداوند در آن عالم از انسانها پيمان گرفت كه او را بپرستند و از دستورهاي پيامبر سرپيچي نكنند و از شيطان پيروي ننمايند. خداوند هم عهد فرموده كه در مقابل پيمان ايشان، آنان را ياري كند و در بهشت جايشان دهد. از اين رو قرآن مجيد ميفرمايد: آيا با شما اي فرزندان آدم، پيمان نبستم كه ابليس را نپرستيد؟(1) در جاي ديگري ميفرمايد: به عهدي كه با من كرديد، وفا كنيد تا من هم به آن چه به شما عهد كردهام، وفا كنم.(2))

از جمله پيمانهاي پروردگار در عالم ذر موضوع ولايت اميرالمؤمنين (ع) و ائمه اطهار است كه رواياتي بر اين مطلب دلالت دارد. امام باقر (ع) در ذيل آيه فوق ميفرمايد: معناي آيه چنين است: به ولايت علي بن ابي طالب (ع) وفا كنيد تا من بهشت را براي شما ضمانت كنم و به عهد خود وفا نمايم.( 3))

بعضي از علما عالم ذر را منكر شدهاند و آيات و اخبار با به عالم فطرت تفسير كرده و ميگويند: خداوند توسط انبيا و كتب آسماني به پيمانهاي فطري اشاره ميفرمايد، اما شكستن پيمان خدا (چه ظرف وقوع آن عالم ذر باشد يا عالم فطرت) گناه كبيره است. قرآن مجيد ميفرمايد: آنان كه عهد خدا را پس از تأكيد بر آن شكستند زيانكارند.(4))

در روايتي آمده است عهد خدا كه از مردم گرفته شده است، پذيرش ربوبيت الهي و نبوت پيامبر اسلام و امامت علي(ع) ميباشد. (5) فقها از آيه فوق استفاده كردهاند كه وفاي به عهد خدا واجب و شكستن آن حرام است و شامل عهد و نذر و قسم ميشود. اگر كسي با خدا عهد بست يا نذر كرد و يا قسم خورد كه عملي را انجام دهد يا ترك كند. بايد به عهد خود عمل كند و اگر مخالفتي شد، كفاره واجب است، اين موضوع در كتب فقهي با جزئياتش آمده است.



: پاورقي

1 - يس(36)آيه 60

2 - بقره (2) آيه 38.

3 - تفسير عياشي ، ج 1، ص 60.

بقره (2)، آيه 27 4 - تفسير

5 - تفسير علي بن ابراهيم ، ج 1 ، ص 35.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.